Όμιλος Δημόσιου Λόγου

Όμιλοι

Ο Όμιλος Δημόσιου Λόγου δημιουργήθηκε για πρώτη φορά στο 1ο Πειραματικό ΓΕΛ Αμαρουσίου, αποβλέποντας σε συγκεκριμένους παιδαγωγικούς στόχους και λαμβάνοντας υπόψη τόσο τη φύση και τον προορισμό ενός πειραματικού σχολείου όσο και τη σύσταση της μαθητικής κοινότητας. Απώτερος στόχος τού Ομίλου ήταν τα παιδιά να αποκτήσουν τη δεξιότητα να τοποθετούνται, σε ποικίλες περιστάσεις, δημοσίως μέσα από τον προφορικό τους λόγο στις διάφορες μορφές του.


Λαμβάνοντας υπόψη ότι ο Όμιλος προσφέρθηκε σε όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες του σχολείου χωρίς κανένα αξιολογικό κριτήριο, ήταν σχεδόν δεδομένο ότι θα συμμετείχαν σε αυτόν παιδιά με διαφορετικό βαθμό ετοιμότητας στη δημόσια έκθεση και ικανότητας στην προφορική έκφραση. Αυτός είναι και ο κύριος λόγος για τον οποίο δεν συμπεριλήφθηκε στην στοχοθεσία τού Ομίλου ως απαραίτητος όρος η συμμετοχή των παιδιών σε διαγωνισμούς και δημόσιες εκδηλώσεις, λαμβάνοντας υπόψη ότι από παιδαγωγικής άποψης θα ήταν λανθασμένο και ενδεχομένως επικίνδυνο μαθητές και μαθήτριες χωρίς την απαραίτητη ετοιμότητα να εκτεθούν σε συνθήκες δυνητικά στρεσογόνες και ανασταλτικές για την ανάπτυξη της δεξιότητας της δημόσιας παρουσίας και λόγου ενώπιον ακροατηρίου. Με αυτό το πνεύμα, οι δραστηριότητες του Ομίλου στις πρώτες συναντήσεις εστίασαν στο χτίσιμο ομάδας (team building). Μέσα από παιχνίδια ενδυνάμωσης ομάδων, ρητορικές, θεατρικές και χοροθεατρικές ασκήσεις, καθώς και με τεχνικές παιδαγωγικού δράματος, οι μαθητές και
οι μαθήτριες συγκροτήθηκαν σε ομάδα στο πλαίσιο της οποίας χτίστηκαν δεσμοί εμπιστοσύνης. Μέσα από τη λεκτική και τη σωματική έκφραση, οι μαθητές και οι μαθήτριες βελτίωσαν και καλλιέργησαν περαιτέρω τις συνεργατικές και επικοινωνιακές τους δεξιότητες, ώστε, τελικά να εξοικειωθούν με την δημόσια έκθεση, πάντα στα όρια του προστατευμένου σχολικού περιβάλλοντος.


Προοδευτικά τα παιδιά απέκτησαν την απαραίτητη ετοιμότητα, ώστε να εκφράζονται δημόσια πάνω σε θέματα βιωματικού ενδιαφέροντος (το σχολείο, η οικογένεια, η φιλία, ο έρωτας, οι σχέσεις, τα κοινωνικά προβλήματα), μέσα από μικρότερα ή μεγαλύτερα κείμενα ποικίλων μορφών (διάλογοι, μονόλογοι, σύντομες ομιλίες κά.), που παράγονταν κατά τη διάρκεια των συναντήσεων, άλλοτε σε ομάδες, άλλοτε σε ζευγάρια και άλλοτε ατομικά. Τα έργα των παιδιών παρουσιάζονταν στην συνέχεια στην ολομέλεια της ομάδας και ήταν ανοιχτά σε σχόλια και διορθώσεις, στο πλαίσιο της ομαδικότητας, του διαλόγου, του σεβασμού και της συμπερίληψης.


Μετά τα Χριστούγεννα άρχισε να γίνεται προφανές ότι τα παιδιά είχαν δυναμώσει αρκετά, σε ό,τι αφορά τόσο την ετοιμότητά τους για δημόσια έκθεση, όσο και την ικανότητά τους να παράγουν συγκροτημένο προφορικό λόγο, τόσο ως προς το περιεχόμενο όσο και ως προς τη μορφή. Η ομάδα αποφάσισε τότε να παρουσιάσει στο πλαίσιο ανοιχτού μαθήματος τις δραστηριότητες του Ομίλου στη σχολική κοινότητα, απόφαση που, ωστόσο, δεν υλοποιήθηκε για λόγους που αφορούσαν τον σχολικό προγραμματισμό και το γεγονός ότι μαθητές και μαθήτριες της Γ? Λυκείου που συμμετείχαν στον Όμιλο είχαν αυξημένες υποχρεώσεις εν όψει των Πανελλαδικών. Ωστόσο, κάποια από τα παιδιά που συμμετείχαν στον Όμιλο έλαβαν μέρος στην 45η Συνδιάσκεψη του Ευρωκοινοβουλίου Νέων, στην οποία, μάλιστα διακρίθηκαν. Επίσης, αξιοποιώντας τις δεξιότητες και την εμπειρία τους από τη συμμετοχή τους στον Όμιλο, συμμετείχαν με δημόσια μια ομιλία στο 2ο Μαθητικό Συνέδριο «Νέοι και Ευρώπη», που διοργανώθηκε, στις 26 Απριλίου 2023, από το 1ο Πρότυπο ΓΕΛ Αθηνών (Γεννάδειο), υπό την αιγίδα του Δήμου Αθηναίων και με την υποστήριξη του Γραφείου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Ελλάδα και του Europe Direct ΕΛΙΑΜΕΠ Αττικής. Το συνέδριο πραγματοποιήθηκε στο Σεράφειο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων, με τη συμμετοχή, κατόπιν επιλογής, είκοσι εννέα σχολείων από όλη την Ελλάδα και πανεπιστημιακών.


Πρόθεση της υπεύθυνης εκπαιδευτικού Δωροθέας Κουντουρά είναι ο Όμιλος Δημόσιου Λόγου να συνεχίσει να λειτουργεί και την επόμενη σχολική χρονιά ενσωματώνοντας τα διδάγματα της φετινής εμπειρίας. Ο Όμιλος θα είναι και αυτή τη φορά ανοιχτός σε όλα τα παιδιά του σχολείου. Όσοι και όσες ήδη συμμετείχαν στον Όμιλο, με εφόδιο τη φετινή τους εμπειρία, θα έχουν αφενός την ευκαιρία να δουλέψουν ακόμη πιο στοχευμένα και να συμμετάσχουν σε περισσότερες σχολικές δράσεις, μέσα στο σχολείο ή και έξω από αυτό. Αφετέρου θα λειτουργήσουν ως μέντορες για τα παιδιά που για πρώτη φορά θα επιλέξουν τον Όμιλο Δημόσιου Λόγου την ερχόμενη χρονιά. Πέρα από τους στόχους που θέσαμε φέτος για τον Όμιλο, η φιλοδοξία μας για την επόμενη χρονιά είναι ο Όμιλος να λειτουργήσει σαν πολλαπλαστιαστής του ομαδικού πνεύματος, της δημιουργικότητας και της δημόσιας
έκφρασης, σε ένα πλαίσιο τόσο ελεύθερο όσο και ασφαλές.