Δράσεις στα πλαίσια των μαθημάτων της Β’ Λυκείου
ΔΡΑΣΕΙΣ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ Β΄ΛΥΚΕΙΟΥ
Από την Κων/να Παππά, ΠΕ02, ΜΑ
1. Λογοτεχνία /Ν.Ε. Γλώσσα και Τέχνη: Η δράση αφορά ενότητες της Λογοτεχνίας και συγκεκριμένα έργα του Ρεαλισμού και του Υπερρεαλισμού. Επεκτάθηκε ωστόσο και στη διδασκαλία της Γλώσσας (ενότητα για στερεότυπα / ρατσισμό και συγκεκριμένα για τους ανθρώπους με αναπηρία). Πραγματοποιήθηκε στην έκταση όλης της σχολικής χρονιάς.
Χρησιμοποιήθηκαν power points, ένα για κάθε θεματική. Αυτά συνόδευσαν συμπληρωματικά τις αντίστοιχες διδασκαλίες που πραγματοποιήθηκαν σταδιακά κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς .
Η επαφή με έργα ζωγραφικής προτιμήθηκε μια κι απευθυνόμαστε σε παιδιά που είναι πολύ εξοικειωμένα με τον κόσμο της εικόνας(αν κι όχι απαραίτητα της Τέχνης). Είναι λοιπόν πρόσφορο μέσο για να συλλάβουν τα παιδιά τα βασικά στοιχεία ενός καλλιτεχνικού κινήματος και μετά να περάσουμε στην Λογοτεχνία.
Συχνά τα παιδιά αντιδρούν με κάποια αμηχανία απέναντι στην ανάγνωση έργων Τέχνης (είναι φανερή μια έλλειψη σχετικής παιδείας) αλλά το ξεπερνούν γρήγορα γιατί δεν ασκείται κριτική ή απόρριψη της άποψής τους, μόνο αποδοχή ή παραπάνω επεξεργασία μέσα από συζήτηση). Μέσα από τη θεματική των πινάκων διακρίνουν τη στάση των καλλιτεχνών απέναντι σε μεγάλα ιστορικά και κοινωνικά φαινόμενα: τη φτώχεια, την ανάδυση στο πεδίο του ορατού των λαϊκών τάξεων το 19ο αι., τα επαναστατικά κινήματα ή τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και τη στάση των νέων απέναντί του , την επίδραση της ψυχαναλυτικής θεωρία του Freud, της θεωρία της σχετικότητας του Einstein κλπ.
Όσον αφορά την ενότητα για τα ΑμεΑ, ήταν αναγκαίες σε κάποιους πίνακες υποβοηθητικές εισηγήσεις ή επεξηγήσεις (ιστορικά αναγκαίες). Δημιουργήθηκε έτσι ένα πλαίσιο διαχρονικής ερμηνείας του πώς οι εκάστοτε κοινωνίες αντιμετώπιζαν την αναπηρία (πρόοδος της ιατρικής, κοινωνικές αντιλήψεις, ιδεολογία, ακόμη και οικονομικά συμφέροντα) προκειμένου να γίνει η συσχέτιση με το παρόν μας. Το πλαίσιο αυτό επιτρέπει να πραγματοποιηθούν πολύ ενδιαφέρουσες συζητήσεις στην τάξη. Υλικό αντλήθηκε επίσης με μορφή σημειώσεων εκ μέρους των παιδιών από εκπομπή με τίτλο:
Είναι η αναπηρία cool;
Γενικά οι αντιδράσεις των παιδιών είναι πάντοτε θετικές στην ανωτέρω δράση γιατί τους προσφέρεται ένα πεδίο εντελώς ελεύθερης έκφρασης, στο οποίο εύκολα συμμετέχουν όλοι.
Δείτε αρχεία σχετικά με τη δράση:
2.Η δράση της found poetry πραγματοποιήθηκε παρουσία συναδέλφων ΠΕ03 (αλλά κι ενός ΠΕ04 που ενδιαφέρθηκε).
Η λογική πίσω από τη μέθοδο είναι η υποβοήθηση των δημιουργικών δυνάμεων όλων μας μέσα από τη χρήση ουδέτερου, ίσως και φαινομενικά άσχετου, υλικού ∙ αυτό, με την παρέμβαση της τυχαιότητας, φέρνει την επιρροή του υποσυνείδητου και προσφέρει ένα πρωτογενές υλικό που αργότερα μετασχηματίζεται σε κείμενο.
Συγκεκριμενα: αφού έγινε μια εισαγωγή για το τι επιδιώκει αυτή η μέθοδος και περιγράφηκε ο τρόπος δουλειάς , δόθηκαν στα παιδιά φωτοτυπίες από εντελώς ασύνδετα θέματα: μία σελίδα από το βιβλίο Γεωμετρίας, μία από το βιβλίο Φυσικής κι ένα ποίημα του Μίμνερμου στα αρχαία ελληνικά.
Ακολούθως ζητήθηκε από τα παιδιά να υπογραμμίσουν τυχαία 60 λέξεις. Βέβαια η επιλογή δεν είναι και τόσο τυχαία μια και συχνά οδηγείται από το υποσυνείδητο (σύμφωνα και με τη μέθοδο των υπερρεαλιστών). Ακολούθως τα παιδιά συγκέντρωσαν τις λέξεις και ενθαρρύνθηκαν να τις οργανώσουν όπως αυτά θέλουν έχοντας κατά νου ότι το θέμα της δημιουργίας μας (ποίημα) είναι η έννοια της αγάπης σε οποιαδήποτε μορφή της..
Τα παιδιά δούλεψαν με συγκέντρωση κι ενδιαφέρον ανακαλύπτοντας πως τα υλικά της ποίησης είναι παντού γύρω μας και μπορούν με αυτά να εκφράσουν τα συναισθήματά τους.
Μετά το τέλος των εξετάσεων οι φιλόλογοι θα επιλέξουν το καλύτερο κείμενο, το οποίο θα βραβευθεί και ο δημιουργός του θα κερδίσει ένα βιβλίο.
3.Βιολογία- Ν.Ε. Γλώσσα: για την ενότητα Ρατσισμός της Ν.Ε. Γλώσσας έγινε παράλληλη προσέγγιση και θεματική διασύνδεση με το μάθημα της Βιολογίας. Η κα Καραμέτα στη διδασκαλία του Κεφ.3 (Η εξέλιξη του ανθρώπου) έδειξε πώς η μελέτη του γενετικού υλικού αποδεικνύει εντελώς ανεδαφικές τις ρατσιστικές θεωρίες. Αυτές οι γνώσεις των παιδιών ήταν πολύ χρήσιμες για όπου τη Ν.Ε. Γλώσσα αντίστοιχα συζητήθηκε ο βιολογικός ρατσισμός του 19ου αι.κι ο πολιτιστικός του 20ου.
4.Η δράση της ανεστραμμένης τάξης πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια της Ιστορίας Β΄Λυκείου. Δημιουργήθηκε βίντεο για τη Γαλλική Επανάσταση και φύλλα εργασίας για το σπίτι προκειμένου να ελέγξουν τα παιδιά στο σπίτι το βαθμό σύλληψης του περιεχομένου. Η ακόλουθη δουλειά στην τάξη πάνω σε ένα ήδη επεξεργασμένο από τα παιδιά αντικείμενο επιτρέπει να εμβαθύνουμε και να κάνουμε προσεγγίσεις που διαφορετικά είναι αδύνατες λόγω περιορισμένου χρόνου. Πρόκειται για μία μέθοδο με εξαιρετικό δυναμικό, της οποίας θα έπρεπε να γίνεται ευρεία χρήση, αν βεβαίως υπάρχει κι εκ μέρους των παιδιών διάθεση. (https://youtu.be/EU0_6RZ4mTU)
Δείτε φύλλα εργασίας του μαθήματος:
5.Τα χρώματα στην ποίηση του Νίκου Καββαδία.
Είναι δράση που έγινε σε συνεργασία με τον κο Φουρνάρη (ΠΕ86) και δουλεύτηκε με τα παιδιά του Β3 τμήματος στα πλαίσια των μαθημάτων της Πληροφορικής και Ν.Ε.Λογοτεχνίας .Φάνηκε ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα στα παιδιά κι ήταν μια εξαίρετη ευκαιρία να συνδυαστεί η κατανόηση της Τέχνης με τις δυνατότητες της Τεχνολογίας. Περισσότερες λεπτομέρειες εδώ