Απολογισμός Ομίλου: Εικαστικές Τέχνες και Βιολογία

Όμιλοι

Κατά τη διάρκεια της φετινής σχολικής χρονιάς, στον Όμιλο «Εικαστικές Τέχνες και Βιολογία» η επιστήμη συνάντησε την τέχνη με δημιουργικό και βιωματικό τρόπο. Στόχος μας ήταν να γνωρίσουν οι μαθητές τη βιοποικιλότητα της χώρας μας και ταυτόχρονα να εκφραστούν καλλιτεχνικά, με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους.

Στο πλαίσιο του ομίλου, οι μαθητές έμαθαν τις βασικές αρχές της μικροσκοπίας παρατηρώντας πολλά διαφορετικά δείγματα ιστών στο εργαστήριο του σχολείου. Εξοικειώθηκαν έτσι με την παρατήρηση κυττάρων, βακτηρίων και άλλων βιολογικών δειγμάτων αλλά και με τη χρήση του μικροσκοπίου.

Παράλληλα, αντλώντας έμπνευση από την ιστορία της τέχνης, οι μαθητές “διασκεύασαν” αναγεννησιακά σχέδια που απεικόνιζαν σκελετούς, παντρεύοντας τη βιολογική γνώση με την καλλιτεχνική έκφραση και σχεδίασαν φανταστικά πλάσματα, εμπνευσμένα από τη μυθολογία και τη λογοτεχνία.

Η παρατήρηση του φυσικού κόσμου συνεχίστηκε χρωματίζοντας σχέδια σκαθαριών, εντόμων, πτηνών και ερπετών. Οι μαθητές επίσης παρακολούθησαν μία διάλεξη για τα Αμφίβια και τα Ερπετά της Ελλάδας και τους μύθους που τα περιβάλλουν, από τη Βιολόγο, Δρ. Εμμανουέλα Καραμέτα.

Στο ίδιο πλαίσιο, οι μαθητές δημιούργησαν χειροτεχνίες, όπως ζώα οριγκάμι, πολύχρωμα κολάζ και δούλεψαν διεξοδικά και ομαδικά για την κατασκευή ενός ολοκληρωμένου οικοσυστήματος –πραγματικού ή και μυθικού – με τη χρήση ποικίλων υλικών, φτιάχνοντας μακέτες  και δίνοντας σχήμα και μορφή στις επιστημονικές τους γνώσεις.

Η τέχνη δεν περιορίστηκε μόνο στο εικαστικό κομμάτι: μέσα από θεατρικά παιχνίδια και αυτοσχεδιαστική κωμωδία (improvisation comedy), τα παιδιά εκφράστηκαν με το σώμα και τη φωνή τους, ενίσχυσαν την αυτοπεποίθησή τους και την έκθεσή τους σε κοινό και ανέπτυξαν το χιούμορ και τη φαντασία τους.

Ιδιαίτερα σημαντικές υπήρξαν οι δύο επισκέψεις στο γειτονικό Άλσος Συγγρού, τον Φεβρουάριο και τον Μάιο. Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να συγκρίνουν την εποχιακή αλλαγή της χλωρίδας και της πανίδας, και να παρατηρήσουν και να φωτογραφίσουν τόσο σπονδυλόζωα (πτηνά, ερπετά) όσο και πλήθος ασπονδύλων (αράχνες και ακάρεα, σκαθάρια, δίπτερα, υμενόπτερα, ετερόπτερα, ισόποδα, χειλόποδα, σαλιγκάρια κ.ά.) Επιπλέον, πραγματοποιήθηκε επί τόπου ομιλία για τα χερσαία οικοσυστήματα της Ελλάδας, προσφέροντας μια άμεση και βιωματική προσέγγιση της επιστήμης της οικολογίας.

Ο Όμιλος αποτέλεσε έναν χώρο εξερεύνησης, δημιουργίας και συνεργασίας, όπου οι μαθητές ανέπτυξαν τόσο το γνωστικό τους πεδίο όσο και την αισθητική τους καλλιέργεια. Μέσα από την ένωση της Βιολογίας με την τέχνη, καλλιεργήθηκε η παρατηρητικότητα, η δημιουργικότητα και η αγάπη για τη φύση.

Με αυτόν τον απολογισμό, κλείνουμε μια πλούσια και δημιουργική χρονιά, με την ελπίδα οι εμπειρίες αυτές να αποτελέσουν έμπνευση και εφαλτήριο για μελλοντική γνώση και έκφραση. Θα θέλαμε φυσικά να ευχαριστήσουμε θερμά όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες του ομίλου που μας τίμησαν με τη συμμετοχή τους. Η ζωντάνια τους και ο ενθουσιασμός τους γέμισε τις καρδιές μας και μας έκαναν να απολαύσουμε κάθε συνάντηση του ομίλου.

Ευχόμαστε σε όλες και όλους κάθε επιτυχία για το μέλλον.

Οι υπεύθυνοι του ομίλου:

Καραμέτα Εμμανουέλα, Βιολόγος
Τσιαντούλας Αναστάσιος, Φυσικός