ΔΙΗΜΕΡΟ ΒΙΩΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ – ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΔΩΡΑΣ ΚΟΥΝΤΟΥΡΑ

Ανακοινώσεις, Για μαθητες και γονείς, Όμιλοι

ΔΙΗΜΕΡΟ ΒΙΩΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ:
Εργαστήρια δεξιοτήτων – όμιλοι – βίωμα στο Α.Π.:
η μη-τυπική εκπαίδευση που ?ζωντανεύει? το σχολείο

Διοργάνωση: Ελληνική Ένωση για την Προώθηση της Ρητορικής στην Εκπαίδευση και Ερευνητική Παιδαγωγική Ομάδα ?Σείριος?

Σε συνεργασία με το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών
?Ρητορική, Επιστήμες του Ανθρώπου και Εκπαίδευση?

Με την ευγενική υποστήριξη του Μουσείου Ηρακλειδών 

Στην αναζήτηση ενός σχολείου με νόημα, που εμπνέει και εμπλουτίζει, που προβληματίζει και κινητοποιεί, που δίνει κίνητρα και προκαλεί για προσωπική εξέλιξη και που πρωτίστως είναι ένας χώρος ζεστός και οικείος, η Ελληνική Ένωση για την Προώθηση της Ρητορικής στην Εκπαίδευση και η Ερευνητική Παιδαγωγική Ομάδα “Σείριος” συνδιοργανώνουν ένα πλούσιο βιωματικό διήμερο. Θέατρο και δράμα, χορός, επικοινωνία, escape rooms, διαφορετικότητα, ρητορική, εμψύχωση ομάδων, αρχιτεκτονική, STEM, σοσιοκρατία και δημοκρατική παιδεία, είναι κάποιες από τις μεθόδους και τις έννοιες που θα προσεγγίσουν βιωματικά οι συμμετέχοντες και συμμετέχουσες. Η συμμετοχή είναι δωρεάν και θα τηρηθεί αυστηρή σειρά προτεραιότητας (έως 50 άτομα). Εγγραφές εδώ:
 https://forms.gle/v4eouRoda6R9Wnaw5

Το έως τώρα διαμορφωμένο πρόγραμμα μπορείτε να το δείτε εδώ: https://docs.google.com/…/1ALMkAT0xKz7WjPHCLRfn…/edit…

Μουσείο Ηρακλειδών:

Κτήριο Α΄: Αίθουσα 1 – 2 (Ηρακλειδών 16)

Κτήριο Β΄: Αίθουσα 3 (Αποστόλου Παύλου 37)

24 Σεπτεμβρίου 2022

?—————————

09.45: Προσέλευση-εγγραφή σε εργαστήρια (Κτήριο Α΄)

10.00-11.45:

  • Παρουσίαση και βιωματικό εργαστήριο: Αρχιτεκτονική, STEM και εκπαιδευτικό δράμα: δύο παραδείγματα δράσεων για το Νηπιαγωγείο και την Α΄/θμια : Μαρία Αναμουρλόγλου: Τα παράλληλα ερευνητικά εργαστήρια ως πεδίο δράσης: το παράδειγμα του Κάστρου(Επιστημονική επιμέλεια: Άρης Μαυρομάτης) και Καλλιόπη Τσαρούχη, Ο Δαίδαλος και ο Ίκαρος στο πλαίσιο του Μινωικού Πολιτισμού  (Αίθουσα 1)

Παράλληλα βιωματικά εργαστήρια: Διαφορετικότητα, Χορός και Επικοινωνία

  • Γιώτα Γιαννοπούλου: Βιωματική προσέγγιση της διαφορετικότητας (Αίθουσα 2)
  • Αφροδίτη Κόμη: Χορός, χώρος και επικοινωνία (Αίθουσα 3) 

12.00-13.30: 

  • Εργαστήριο Μουσείου Ηρακλειδών για τις Ευρωπαϊκές Ημέρες Πολιτιστικής Κληρονομιάς:

Γιώργος Καζαντζόπουλος: Επανάχρηση υλικών και κυκλική οικονομία(απαιτείται προεγγραφή στο info@herakleidon.org). Πληροφορίες εδώ: https://www.herakleidon.org/activities/ehd (Αίθουσα 1)

13.30-14.30:

  • Στρογγυλή τράπεζα: Κατερίνα Καρακώτσου, Γεωργία Καρέλα, Βάλια Λουτριανάκη, Μυρτώ Μαλάμου, Σπυριδούλα Τσούμπα: Παρουσιάσεις τεχνικών παραγωγής ιδεών και βιωματικών δραστηριοτήτων στο αναλυτικό πρόγραμμα όλων των βαθμίδων (Αίθουσα 3)

15.00-17.30:

  • Βιωματικό εργαστήριο: Μάρω Τζουμερκιώτη: Η σοσιοκρατία (sociocracy) στην εκπαίδευση: Σχολική συνέλευση (15:00-16:00, Αίθουσα 1)
  • Ανοιχτή συζήτηση-παρουσίαση: EUDEC Greece και φορείς δημοκρατικής και εναλλακτικής εκπαίδευσης της χώρας μας: Το παρόν και το μέλλον της δημοκρατικής και εναλλακτικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα (16:15-17:30 Αίθουσα 1 και διαδικτυακά) 
  • Βιωματικό εργαστήριο:Έφη Λαλιώτου και Νάγια Τρίγκα: Σχεδιάζοντας και υλοποιώντας έναν όμιλο ρητορικής (Αίθουσα 2)

25 Σεπτεμβρίου 2022

?—————————

Βιωματική εκπαίδευση και θετικό κλίμα στο σχολείο (επιμέλεια: Ερευνητική Παιδαγωγική Ομάδα ?Σείριος?)

10.00-12.00: 

Παράλληλα βιωματικά εργαστήρια: Εμψύχωση ομάδων, Ρητορική, Θέατρο, Γλώσσα και Λογοτεχνία, δημιουργική γραφή, Χορός:

  • Βάλια Λουτριανάκη Ο δάσκαλος-εμψυχωτής στην τάξη και στον όμιλο και Μαρία Τσίλι, Βασιλική Τέλιου, Νικολέτα Ραφτοπούλου: Ρητορικά αγωνίσματα με τα μάτια των μαθητών/-τριών: δυσκολίες και ωφέλεια(πρακτική εξάσκηση) – ανοικτό σε εκπαιδευτικούς και σε μαθητές/-τριες (Αίθουσα 1)
  • Δώρα Κουντουρά: Εφαρμογή θεατροπαιδαγωγικών και ρητορικών τεχνικών βήμα βήμα στην Έκφραση – Έκθεση της Α’ Λυκείου και Παναγιώτης Μυλωνάκης: Προσεγγίζοντας τη ρητορική της εικόνας με ασκήσεις δημιουργικής γραφής  (Αίθουσα 2)
  • Δήμητρα Ασημακοπούλου: Μιλώντας για τον Εκφοβισμό με μουσική και χορόκαι Γιώργος Βαγιάκης: Maths in Motion – Χορεύοντας τα μαθηματικά (για πρωτοβάθμια, 10.00-11.30, Αίθουσα 3)

12.00-13.30: 

Ανοικτή εκδήλωση Μουσείου Ηρακλειδών για τις Ευρωπαϊκές Ημέρες Πολιτιστικής Κληρονομιάς: https://www.herakleidon.org/activities/ehd (Αίθουσα 3)

15.00-16.45: 

Παράλληλα βιωματικά εργαστήρια: Θέατρο, Ρητορική, Δωμάτια Διαφυγής:

  • Κατερίνα Πιτρόπου: «Όσο η φύση των ανθρώπων δεν αλλάζει»: Η αναπαράσταση της ιστορίας ως μέσο καλλιέργειας της πολιτικής συνείδησης και της έλλογης σκέψης (Αίθουσα 1).
  • Βύρων Χαμηλοθώρης: Σχεδιάζοντας Escape Rooms στο μάθημα ως άσκηση συνεργασίας και δημιουργικής επίλυσης προβλήματος -Escape Room Academy (Αίθουσα 2)
  • Όλγα Γιώτη: Θέατρο και Σύγχρονες Κοινωνικές Αξίες (Αίθουσα 3)

17.00: Ολομέλεια (Αίθουσα 3) – Παράδοση βεβαιώσεων παρακολούθησης

?——————————————————————————————-

Ιδιότητες εμψυχωτών/-τριών και εισηγητών/-τριών και Περιλήψεις (αλφαβητικά):

Τα παράλληλα ερευνητικά εργαστήρια ως πεδίο δράσης: το παράδειγμα του Κάστρου

  Αναμουρλόγλου Μαρία, Νηπιαγωγός (Ιδιωτικό Νηπιαγωγείο Καραμέλα)

Στο πλαίσιο μιας διευρυμένης παιδαγωγικής, ως προς τη μεθοδολογία και τον τρόπο έρευνας, πραγματοποιούνται στο σχολείο μας απογευματινά ερευνητικά εργαστήρια Αρχιτεκτονικής και STEM σε μικτές ηλικίες παιδιών (από 4-8 ετών). Σκοπός της παρουσίασης αυτής, μέσα από το παράδειγμα του project «Κάστρα», είναι να βοηθήσει στο να αναδειχθεί ο τρόπος που συνδυάστηκαν αυτά τα δύο ερευνητικά πεδία, STEM και αρχιτεκτονική, αλλά και οι ζυμώσεις που δημιουργήθηκαν μεταξύ των διαφόρων ειδικοτήτων που συνομίλησαν ώστε να σχεδιαστεί αυτό το project. Επιμέλεια: Άρης Μαυρομμάτης.

Βιωματική προσέγγιση της διαφορετικότητας

Παναγιώτα Γιαννοπούλου, φιλόλογος-εκπαιδευτικός (Σύγχρονα Εκπαιδευτήρια Κοτρώνη – Πάτρα), υπ. Δρ Ρητορικής, Μέλος επιμορφωτικής ομάδας Ρητορικής

Μέσα από δραστηριότητες που αναδεικνύουν το πόσο διαφορετικοί είμαστε μεταξύ μας και παιχνίδια ρόλων που ενισχύουν την αίσθηση του “ανήκειν” θα προσεγγίσουμε την έννοια της διαφορετικότητας στο πλαίσιο της κοινωνίας, πέρα δηλαδή από τον μικρόκοσμό μας, “φορώντας τα παπούτσια των άλλων”. Στην τελευταία δραστηριότητα θα συνειδητοποιήσουμε ότι έχουμε περισσότερα κοινά με τους άλλους από όσα πιστεύαμε.

Θέατρο και Σύγχρονες Κοινωνικές Αξίες 

Όλγα Γιώτη, Εκπαιδευτικός-Θεατροπαιδαγωγός  

(Υπεύθυνη Θεατρικής Αγωγής-Εράσμειος Ελληνογερμανική Αγωγή)

Στην εποχή μας, όπου οι κοινωνίες είναι πολυπολιτισμικές, η αποδοχή και ο σεβασμός του Άλλου είναι ένα από τα ζητούμενα και βασικός στόχος της εκπαίδευσης. Το «Θέατρο και Σύγχρονες Κοινωνικές Αξίες» είναι ένα ολοκληρωμένο Θεατροπαιδαγωγικό Πρόγραμμα για την ευαισθητοποίηση και την ενδυνάμωση της μαθητικής κοινότητας στα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις. Οι βιωματικές δραστηριότητες που περιλαμβάνει χρησιμοποιούν τεχνικές θεάτρου και δραματοποίησης.

Εφαρμογή θεατροπαιδαγωγικών και ρητορικών τεχνικών βήμα βήμα
στην Έκφραση – Έκθεση της Α’ Λυκείου

Δώρα Κουντουρά, Φιλόλογος, εκπαιδεύτρια ρητορικής (1ο Πειραματικό ΓΕ.Λ. Αμαρουσίου)

Οι θεατροπαιδαγωγικές και ρητορικές τεχνικές είναι γοητευτικές στη θεωρία. Όμως σε ποιο βαθμό είναι εφικτό να τις εφαρμόσουμε στην διδακτική πράξη, ιδιαίτερα στο ασφυκτικό και ολοένα πιο εξετασιοκεντρικό πλαίσιο του Λυκείου; Σε αυτή την παρουσίαση θα δούμε μαζί, βήμα βήμα, δύο πραγματικά εκπαιδευτικά σενάρια για την Έκφραση – Έκθεση της Α’ Λυκείου, σύμφωνα με το Πρόγραμμα Σπουδών, στα οποία αξιοποιούνται θεατροπαιδαγωγικές τεχνικές, ρητορικές τεχνικές και ΤΠΕ.

Σχεδιάζοντας και υλοποιώντας έναν όμιλο ρητορικής 

Έφη Λαλιώτου, Φιλόλογος, M.ed  (Βαρβάκειο Πρότυπο Γυμνάσιο), Νάγια Τρίγκα Φιλόλογος (Ελληνογερμανική Αγωγή)

Το εργαστήριο θα επικεντρωθεί στον σχεδιασμό και στην υλοποίηση ομίλου ρητορικής. Αρχικά θα παρουσιαστούν οι στόχοι και οι παιδαγωγικές αρχές της δημιουργίας του ομίλου. Στη συνέχεια  οι συμμετέχοντες θα έρθουν σε επαφή με μια ποικιλία βιωματικών δραστηριοτήτων, όπως παιχνίδια γνωριμίας, ομαδικότητας, επικοινωνίας, τεχνικές παραγωγής ιδεών, και θα γνωρίσουν τα ρητορικά αγωνίσματα. Ακόμη θα  παρουσιαστεί η δυνατότητα συμμετοχής  των μελών του  ομίλου σε ποικίλες διοργανώσεις και, τέλος, θα γίνει μια αποτίμηση της συμβολής και των ωφελειών του στην ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών.

Ο δάσκαλος-εμψυχωτής στην τάξη και στον όμιλο

Βάλια Λουτριανάκη,  φιλόλογος-εκπαιδευτικός (Αρσάκειο Ψυχικού), υπ. Δρ, διδάσκουσα ΠΜΣ Ρητορικής, πρόεδρος Ένωσης Ρητορικής  και τα μέλη της Παιδαγωγικής Ομάδας ?Σείριος?: Νικολέτα Ραφτοπούλου,  φοιτήτρια Γερμανικής Φιλολογίας, υπεύθυνη Ρητορικού Ομίλου Φιλοσοφικής ΕΚΠΑ, Βασιλική Τέλιου, φοιτήτρια Τμήματος Διεθνών Σπουδών Παντείου,

Μαρία Τσίλι, φοιτήτρια Νομικής

Ο ρόλος του δασκάλου (όλων των ειδικοτήτων και βαθμίδων) που εμπνέει, κινητοποιεί και δημιουργεί μια ομάδα με ισχυρή αίσθηση του ?ανήκειν? δεν είναι πάντοτε εύκολος, εάν ο ίδιος αλλά και το περιβάλλον δεν είναι κατάλληλα προετοιμασμένα. Το εργαστήριο παρουσιάζει τεχνικές εμψύχωσης ομάδας και διαμόρφωσης ενός κλίματος φιλικού και δημοκρατικού, που προάγει την ελεύθερη έκφραση και διευκολύνει τη μάθηση, καλλιεργώντας παράλληλα δεξιότητες ζωής.

          Προσεγγίζοντας τη ρητορική της εικόνας με ασκήσεις δημιουργικής γραφής

 Παναγιώτης Μυλωνάκης, Φοιτητής Νεοελληνικής Φιλολογίας Ε.Κ.Π.Α., 

Μέλος της Παιδαγωγικής Ομάδας ?Σείριος?

Στο εργαστήριο επαναφέρουμε τον όρο της ?διακαλλιτεχνικότητας?. Η εικόνα, η ζωγραφική ως τέχνη, δανείζεται και αποδίδει ό,τι μοιράζεται με τη λογοτεχνία. Με αφορμή το «Μυθιστόρημα» του Γιώργου Σεφέρη, εντοπίζουμε τη ρητορική του διαλόγου της εικονοποιίας και την επαναφέρουμε βιωματικά και ανανεωτικά σε μια θεατρική απόδοση περνώντας από τους δρόμους της δημιουργικής γραφής και σκέψης.

«Όσο η φύση των ανθρώπων δεν αλλάζει»: Η αναπαράσταση της ιστορίας ως μέσο

καλλιέργειας της πολιτικής συνείδησης και της έλλογης σκέψης

Πιτρόπου Κατερίνα, Φιλόλογος (Πρότυπο Λύκειο Ιλίου), δρ. Φιλολογίας.

Με την βοήθεια μιας ρουλέτας αποτελούμενης από κομβικά γεγονότα της ελληνικής και της παγκόσμιας ιστορίας οι μαθητές επιλέγουν, αφού διερευνήσουν τα γεγονότα μέσα από πηγές, να ανασυνθέσουν το ιστορικό στιγμιότυπο που τους ενδιαφέρει περισσότερο μέσω δημηγοριών, αντιλογιών και τεχνικών του θεάτρου Forum (Θέατρο του Καταπιεσμένου). Το παρελθόν ζωντανεύει και συμπλέκεται με την μαθητική συγχρονία και οι συμμετέχοντες έχουν την δυνατότητα να ανιχνεύσουν  το παρασκήνιο κρίσιμων στιγμών της ιστορίας, να διερευνήσουν κατά πόσον αυτή θα μπορούσε ή θα έπρεπε να έχει γραφτεί αλλιώς και να καλλιεργήσουν τη δημοκρατική τους συνείδηση, αντιλαμβανόμενοι την αξία και την ευθύνη της ιδιότητάς τους ως μελών μιας πολιτικής κοινωνίας. 

Η σοσιοκρατία (sociocracy) στην εκπαίδευση: Σχολική συνέλευση 

Μάρω Τζουμερκιώτη, Υποψήφια Σύμβουλος Σοσιοκρατίας, Διεύθυνση Γενικού Κύκλου του ελληνικού παραρτήματος της Ευρωπαϊκής Κοινότητας για τη Δημοκρατική Παιδεία

Η Σχολική Συνέλευση είναι ο πιο σημαντικός θεσμός του δημοκρατικού σχολείου, καθώς εκεί επιλύονται θέματα που αφορούν στη σχολική κοινότητα και συναποφασίζεται το πλαίσιο συνεργασίας και συνύπαρξης μαθητών/-τριών και εκπαιδευτικών.  Η Σοσιοκρατική Κυκλική Μέθοδος είναι μια μέθοδος οργάνωσης με αρχή τη λήψη αποφάσεων με συναίνεση η οποία κερδίζει συνεχώς έδαφος στα δημοκρατικά σχολεία της Ευρώπης. Ας συνεδριάσουμε λοιπόν!

Ο Δαίδαλος και ο Ίκαρος στο πλαίσιο του Μινωικού Πολιτισμού

Βιωματικό εργαστήριο εκπαιδευτικού δράματος με αφορμή την ιστορία της Γ΄ Δημοτικού

Καλλιόπη Τσαρούχη,  Νηπιαγωγός, Εκπαιδευτικός Θεάτρου (Ιδιωτικό Νηπιαγωγείο Καραμέλα)

Οι συμμετέχοντες θα γνωρίσουν κάποιες από τις βασικές τεχνικές του εκπαιδευτικού δράματος που προωθούν τη βιωματική και ενεργητική μάθηση στην εκπαιδευτική διαδικασία.  Μέσα από αυτές θα αναζητήσουμε το ανθρώπινο στοιχείο στα πρόσωπα των ηρώων και θα προσεγγίσουμε έννοιες όπως η νοσταλγία, ο περιορισμός της προσωπικής ελευθερίας, η κυριαρχία του συναισθήματος αλλά θα δούμε και την καθημερινή ζωή, τέχνη και θρησκεία στη μινωική Κρήτη. Το εργαστήριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Σχεδιάζοντας Escape Rooms στο μάθημα ως άσκηση συνεργασίας
και δημιουργικής επίλυσης προβλήματος 

Βύρων Χαμηλοθώρης, Φυσικός (Αρσάκειο Γενικό Λύκειο), υπεύθυνος Escape Room Academy

Παραδοσιακά, οι αίθουσες διδασκαλίας επιβάλλουν στους μαθητές να λειτουργούν μέσα σε αυστηρά καθορισμένα πλαίσια. Η αλληλεπίδραση με τα γνωστικά αντικείμενα είναι σχεδόν μηδενική, ενώ η επαφή με τους συμμαθητές βασίζεται στον ανταγωνισμό και στην ατομική δράση. Τα παιχνίδια διαφυγής (escape rooms) είναι μια από τις πιο πρόσφατες και πιο συναρπαστικές εμπειρίες που βασίζονται στον εγκέφαλο και στις βασικές αρχές του ?think out of the box?. H ERA φιλοδοξεί να συμπληρώσει τα κενά μεταξύ γνώσης, μάθησης, δημιουργικότητας και φαντασίας. Οι συμμετέχοντες/-ουσες αναπτύσσουν την κριτική σκέψη, την ομαδική εργασία και τις δεξιότητες επικοινωνίας, βασικά στοιχεία για την επιτυχία στον σημερινό κόσμο.

Στρογγυλή τράπεζα (μέλη επιμορφωτικής ομάδας Ένωσης Ρητορικής): Γεωργία Καρέλα, δασκάλα (3ο Δ.Σ. Ν. Ψυχικού), υπ. Δρ, Κατερίνα Καρακώτσου, φιλόλογος (ΓΕΛ Παπάγου), τελειόφοιτη ΠΜΣ Ρητορικής, Βάλια Λουτριανάκη φιλόλογος (Αρσάκειο Ψυχικού), υπ Δρ, διδάσκουσα ΕΚΠΑ, Μυρτώ Μαλάμου, Δρ φιλολογίας, διδάσκουσα ΕΚΠΑ, Σπυριδούλα Τσούμπα, δασκάλα (Σχολή Χιλλ), απόφοιτη ΠΜΣ Ρητορικής.