Όμιλος Κινηματογράφου 2023

Όμιλοι

Ο Κινηματογραφικός ΄Ομιλος ασχολήθηκε με την παρουσίαση ταινιών μικρού μήκους και αποσπασμάτων μεγαλύτερων ταινιών προκειμένου να δείξει τα βασικά στοιχεία αφηγηματικών τεχνικών του σινεμά για παραγωγή συναισθηματικών και διανοητικών αντιδράσεων στο κοινό ( είδη πλάνων, χρήση της κάμερας, χρήση φωτισμού, σημασία του μοντάζ, το ρόλο της μουσικής κ.α.).Τέλος, παρακολουθήσαμε την ταινία Blade Runner του Ridley Scott (1982) την οποία σχολιάσαμε σε συνάρτηση με τα ανωτέρω. Τα παιδιά παρήγαγαν μικρές γραπτές εργασίες ανάλυσης πρωτογενούς υλικού δικής τους επιλογής και δημιούργησαν μικρά φιλμάκια με τη χρήση των κινητών τους προσπαθώντας να εφαρμόσουν όσα έμαθαν. Συγκεκριμένα: δουλεύτηκαν αρχικά οι βασικοί αφηγηματικοί τρόποι που τα παιδιά γνωρίζουν ήδη από το μάθημα της λογοτεχνίας και εντοπίσθηκαν τρόποι μεταφοράς τους στον κινηματογράφο. Ως προς τις αφηγηματικές λειτουργίες βασιστήκαμε στην κλασική ανάλυση του Propp και εξασκηθήκαμε στις παραλλαγές με τις οποίες εμφανίζονται σε ταινίες μικρού μήκους όπως Downside Up του Peter Ghesqui?re. Παρουσιάστηκε η βασική κινηματογραφική ορολογία ( είδη πλάνων, βάθος πεδίου, τρόποι κίνησης της κάμερας κι αποτελέσματά της : αυτά στηρίχθηκαν με παραδείγματα αποσπασμάτων από ταινίες ( π.χ. για το μονοπλάνο είδαμε απόσπασμα από την ταινία Russian Ark του A.Sokurof ,για την εστίαση από το Stalker του Α.Tarkovsky, για την κίνηση της κάμερας γενικά από το The Lord of the Rings, Avengers Endgame κλπ) Έμφαση δόθηκε στο να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με ταινίες που δεν ανταποκρίνονται στον κλασικό αφηγηματικό ύφος με το οποίο είναι σχεδόν αποκλειστικά εξοικειωμένα, αυτό του εμπορικού, προς ευρεία κι εύκολη κατανάλωση σινεμά. Για παράδειγμα είδαμε και συζητήσαμε σκηνές από το La Jet?e του Chris Marker και από την τριλογία του Godfrey Reggio (Powaqqatsi) αλλά κι αποσπάσματα από ταινίες animation (Waltz with Bashir του Ari Folman) για να επικοινωνήσουν με μια πιο «σοβαρή» εκδοχή των κινουμένων σχεδίων. Αναφερθήκαμε επίσης στην αξία του φωτισμού και τα νοήματα που παράγει καθώς και στη σημασία της μουσικής και τον αντίκτυπο που έχει στο θεατή (παράδειγμα η βωβή ταινία Nosferatu του F. W. Murnau (1922) και το Interstellar του Christopher Nolan αντίστοιχα).Για το τι είναι μοντάζ και τη σημασία του δουλέψαμε πάνω στην κλασική σκηνή της σκάλας του Θωρηκτού Ποτέμκιν του S.Eisenstein. Τα παιδιά έδειξαν γενικά ενδιαφέρον για τις αναλύσεις κι ανταποκρίθηκαν (άλλοι με περισσότερη κι άλλοι με λιγότερη συνέπεια) παράγοντας δύο γραπτές εργασίες, μία προφορική παρουσίαση μικρού φιλμ δικής τους επιλογής το οποίο σχολίασαν και μια τελική εργασία (γραπτή ή δημιουργία ενός δίλεπτου ή τρίλεπτου φιλμ με τα κινητά τους). Οι τεχνικές απαιτήσεις για τα παραπάνω καλύφθηκαν από τη χρήση προτζέκτορα, αλλά ήταν προβληματική η παραγωγή σωστού ήχου από τα ήδη υπάρχοντα ηχεία. Δεν ευοδώθηκε δυστυχώς η αρχικά προγραμματισμένη πρόσκληση κινηματογραφιστή για συζήτηση λόγω φορτωμένου προγράμματος.